مقالات

تاثیر آوا درمانی بر کاهش دردهای بعد از جراحی

آوا درمانی

آئودیوتراپی یکی از روش های مدرن درمانی برای معالجه ی امراض و به ویژه کاهش دادن در دردهای مزمن و… به شمار می آید. از روی کار آمدن دانش آئودیو تراپی یا آوا درمانی عمر زیادی نمی گذرد. با این حال با گسترش فناوری و رشد سریع علم و دانش تاثیرات شگفت انگیزی از علم نوین آوادرمانی بر پزشکان به ظهور و ثبوت رسیده است و باعث شده است تا از این دانش نوظهور در همه ی عرصه های پزشکی به شکل فزاینده ای استفاده بشود. این همه به دلیل تاثیرات خاصی است که صوت بر جسم و روح افراد از کانال گوش و شنیداری می گذارد.

آوادرمانی چیست؟

در واقع آنچه که مسلم است گوش مستقیم ترین دهلیز روح و جسم افراد است که از کانال آن اصوات می توانند تاثیرات مثبت و منفی بر جسم و جان فرد بگذارند. گوش دادن به قرآن، موسیقی های روح بخش و … از تاثیرات شگفت انگیز و غیر قابل انکاری برای ارتقای سلامتی و تسکین دردهای روحی و جسمی برخوردار است. در بسیاری از تحقیقات آزمایشگاهی و بالینی صورت گرفته روی بیماران دردمند، پزشکان به این نتیجه رسیده اند که گوش دادن به موسیقی های مثبت انرژی بخش نقش چشمگیری در تسریع روند درمان و همین طور کاهش دردهای ناشی از بیماری در فرد دارد.

آوا درمانی

حالت های آوادرمانی

موسیقی درمانی و شنیدن صداهای خوش و آرام تاثیرات شگرفی بر جسم و سلامتی روح وجسم دارد. تنظیم و ایجاد تعادل بین چاکراهای بدن یکی از مهمترین خواص شمرده شده برای آوادرمانی محسوب می شود. آوا درمانی به طور کل دارای دو حالت خاص است که یکی به صورت فعال به اجرا در می آید و یکی دیگر به صورت غیر فعال به انجام می رسد. در روش غیر فعال آئودیوتراپی (آوا درمانی) برای بیماری که به ویژه از دردهای پس از جراحی رنج می برد ، یک موسیقی انتخاب می شود و بیمار بدون انجام کاری در حالت استراحت کامل به موسیقی انتخاب شده برای او گوش می سپارد.

خواص آوا درمانی

شنیدن صداها و اصوات معنوی و آرام بخش بر سلول های سیستم اعصاب مرکزی فرد اثرگذاری به صورت مستقیم دارد و باعث ترشح هورمون های تسکین بخش نظیر اندروفین و سروتونین در درون بدن او می شود. این موسیقی و اصوات مثبت اثر گذار در آوا درمانی بسیار با تن ملایم و آرام پخش می شوند و نباید از یک سطح خاص بالاتر بروند. صدای بالا در موسیقی خود به نوعی بر افزایش ترشح هورمون اضطراب (کوتیزول ) اثر دارد.روش فعال در موسیقی درمانی شامل گوش دادن به موسیقی به همراه انجام حرکات تمرینی است.

جراحی و دردهای ناشی از آن

در افراد بیماری که دوران پس از جراحی را پشت سر می گذارند ، اضطراب و استرس به خودی خود به سراغ آن ها آمده و باعث ترشح هورمون های تشدید کننده ی درد در بدن آن ها می شود. از این رو یکی از بهترین روش های کمکی برای این دسته از افراد شنیدن موسیقی های آرامبخش با تن ملایم و گفتار مثبت (نظیر قرآن و …) می باشد. این اصوات به آرامی روی ترشح هومون های تسکین دهنده ی درد اثر داشته و باعث کم شدن میزان درد در بدن این دست از افراد می شود.

آوا درمانی

اثرات آوادرمانی در کم کردن درد پس از جراحی

گوش دادن به موسیقی های مثبت و آواهای درمانگر و آرام بخش به صورت مستقیم روی غدد درون ریز بدن اثر می گذارد. این آواها باعث ترشح هورمون های سروتونین و اندروفین در درون سیستم اعصاب مرکزی بدن فرد بیمار می شوند. برای فردی که دوران نقاهت پس از جراحی را پشت سر میگذارد، مصرف قرص ها و داروهای مسکن همچون استامینوفن، کورتون و … خالی از عوارض جانبی نیست و در کنار دردی که بیمار بر اثر جراحی و بخیه ناشی از آن می کشد می تواند دردهای دیگری را نیز اضافه کند. در حالی که آوادرمانی بدون عارضه بوده و به افزایش حس آرامش فرد و تسکین دردهای ناشی از جراحی کمک بسیار زیادی می کند.

اثر آوادرمانی بر هورمون ها

هورمون های سروتونین و اندروفین از مهمترین هورمون های تسکین دهنده ی سیستم عصبی بدن انسان به شمار می آیند. این هورمون ها در بدن ما به صورت عادی و معمولی ترشح می شوند. اما در مواقع درد آن هم پس از گذراندن یک جراحی، به کمک آوادرمانی می توان به تحریک ترشح مضاعف این هورمون در بدن کمک کرد. فرد بیماری که یک جراحی را پشت سر گذاشته است با کمک یک موسیقی آرام بخش می تواند به کاهش استرس و اضطراب ناشی از عمل جراحی فائق آمده و  بر درد ناشی از آن غلبه ی بهتری داشته باشد. کاهش ترشح هورمون کورتیزول از مهمترین خواصی است که برای آوا درمانی و گوش دادن به اصوات مثبت انرژی بخش به حساب آمده است.

خواص آوادرمانی

تاثیر آوادرمانی بر هورمون اضطراب

شنیدن این گونه اصوات در روش درمانی نوین آوا درمانی با کم کردن سطح ترشح هورمون اضطراب (کورتیزول) به آرامش بیشتر فرد کمک کرده و به تدریج سطح درد ناشی از جراحی را در موضع درد فرد کاهش می دهد. در روش فعال آوا درمانی، در صورتی که فرد بیمار قادر به حرکت دادن اعضای خود باشد، در کنار گوش دادن به موسیقی با انجام حرکات توصیه شده به آرامی در ترشح هورمون های مسکن درد دخالت داشته و میزان ترشح آن ها را بالاتر برده و باعث کاهش مضاعف سطح درد در  بدن خود می شود.

آوا درمانی و هورمون شادی

در این روش، سیستم لیمبیک اعصاب مرکزی تحریک شده و با ترشح هورمون های شادی آفرین و کاهنده ی استرس، بر کم شدن میزان درد ناشی از عمل جراحی تاثیر می بخشد. از طرفی یک موسیقی آرام نقش چشمگیری در خواب و افزایش ترشح هورمون خواب آور در بدن فرد بیماری که دوران نقاهت خود را سپری می کند دارد. خواب راحت به همراه موسیقی ملایم با تن پایین به خواب بیشتر بیمار کمک می کند و ترسیع در روند سلامتی و بهبودی کامل را برای بیمار در پی خواهد داشت.

ابزارهای آوادرمانی

ابزارهای مناسب برای آوادرمانی متنوع هستند. کاسه تبتی،سازی بومی شرق آسیا است که برای ایجاد آرامش کاربرد دارد. با مضراب های چوبی به این کاسه ضربه زده می شود که صدای دلنشین و ملایمی ایجاد می کند. کاسه تبتی یکی از ابزارهای آوادرمانی است. زنگوله تبتی نوع دیگری از ابزارهای آوادرمانی است که با تکان دادن، صدای آرامش بخشی ایجاد می کند که خواص درمانی قدرتمندی دارد. ساز باران که صدای باران را ایجاد می کند یکی از سازهای آوادرمانی است که آرامش خیال را به ارمغان می آورد. این ساز نماد برانگیختگی احساسات پاک آدمی است چنانکه گویی هر قطره از باران آوایی مختص به خود را دارد. کالیمبا، تینگشا،هپی درام و گانگ از دیگر ابزار آوادرمانی هستند.

ابزار آوادرمانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *