مقالات

تاثیر آوادرمانی بر اسکیزوفرنی

اسکیزوفرنی

شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی یکی از انواع بیماری ها یا اختلالات روانی است که به طور تقریبی بر اساس آمارهای سازمان بهداشت جهانی همه ساله  نزدیک به یک درصد از جمعیت کل جهان را درگیر خود می کند. این اختلال از سنین نوجوانی و جوانی شروع می شود و دارای علائم اولیه، علائم مثبت و علائم منفی می باشد. گوشه نشینی و انزواطلبی، کاهش میزان تمرکز و یادگیری، افت شدید در یادگیری و پیشرفت تحصیلی، تحریک پذیری زیاد و… همگی از علائم اولیه ی اختلال اسکیزوفرنی به شمار می آیند. در صورتی که فرد در همین قسمت اختلال او تشخیص داده نشود علائم مثبت همچون هذیان گویی، توهم، اختلالات فکری، اختلالات رفتاری و اختلالات حرکتی از او سر می زند. این علائم به این دلیل مثبت تلقی می شوند که به معنای وجود این اختلالات در فرد می باشند. علائم منفی بیماری اسکیزوفرنی به معنی نبود یک سری نشانه ها و رفتارها است. این علائم شامل نبود احساسات، کمبود انرژی، کم حرفی، بی انگیزگی، رعایت نکردن بهداشت فردی، نبود عشق و اشتیاق به زندگی و … می باشند.

روش های درمانی اسکیزوفرنی

امروزه برخلاف گذشته برای درمان اختلال اسکیزوفرنی روش های درمانی خاصی روی کار آمده است که در صورت پیگیری درست می تواند تا حدی به برطرف شدن کامل اختلال در فرد کمک کند. روش های درمانی نوین شامل درمان با دارو، درمان از طریق مراقبت های ویژه که CSC نامیده می شود، درمان روان شناختی و … می باشد. در صورتی که فرد مبتلا به اسکیزوفرنی دارای علائم رفتاری و خلقی باشد روانپزشک متخصص با توجه به نوع علائمی که فرد بروز می دهد برای او داروهایی از قبیل داروهای رفع کننده ی روان پریشی، داروهایی که برای ثابت کردن خلق و خو به کار می روند، داروهایی که به رفع افسردگی فرد کمک می کنند و یا داروهایی به صورت ترکیبی تجویز می کند. با این حال همه ی این داروها نمی توانند مورد تایید کامل سازمان غذا و داروی آمریکا باشند و تنها درصد کمی از آن ها همچون کلوزاپین مورد تایید FDA هستند.

اسکیزوفرنی

روش های درمانی دیگر به جز دارو درمانی شامل CSC یا استفاده از مراقبت های ویژه هستند که مشاوره های روانپزشکی، استفاده از دارودرمانی هم زمان، بهره گیری از خدمات اجتماعی و … را در بر می گیرد. این روش ها در درازمدت و البته به شرط همکاری تمام عیار خود فرد مبتلا به اسکیزوفرنی می توانند به رفع اختلال کمک کرده و باعث بازگشت فرد به زندگی عادی شوند. با تمام این ها اغلب خانواده های این قبیل افراد برای درمان بیماری فرد رو به دیگر انواع روش های درمانی همچون آوادرمانی، موسیقی درمانی، درمان به کمک هنرها و… می آورند. این روش ها، نیز در کنار همکاری فرد و خانواده ی او می تواند تا حد زیادی پاسخگوی نیازهای فرد مبتلا به اسکیزوفرنی بوده و به تدریج او را به روابط اجتماعی سالم گذشته بازگرداند.

آوادرمانی چیست

یکی از شیوه های درمانی که دارای سابقه ای باستانی در میان دیگر روش های درمانی برای بهبود بیماری های روحی است، آوادرمانی می باشد. آوادرمانی با موسیقی درمانی تفاوت چشمگیری دارد. برای یافتن ریشه های آوادرمانی می توان به راحتی به جستجوی قبایل بومی آمریکای جنوبی و یا طب سنتی مشرق زمین گشت و به نشانه های بسیار جالب و متقنی در مورد قدمت به کارگیری آوادرمانی در میان آن ها رسید. چینی ها، تبتی ها، هندوها، ژاپنی ها و … از قدیمی ترین افرادی هستند که برای درمان بسیاری از اختلالات روحی و همین طور بیماری های جسمی از آوا درمانی استفاده می کرده اند.

آوا درمانی

اثرات آوادرمانی بر اسکیزوفرنی

امروزه پژوهش های بسیاری برای تاثیر آوا درمانی بر اسکیزوفرنی صورت گرفته است که نشان می دهد استفاده از تک نت ها و ملودی های کوتاه آرام در یک فضای بدون استرس می تواند نقش مهمی در تنش زدایی از افراد مبتلا به اختلالات روحی روانی نظیر اسکیزوفرنی داشته باشد. اغلب افراد مبتلا به اسکیزوفرنی دچار تنش در رفتار و یا استرس در برخوردهای اجتماعی هستند. پژوهشگران در مطالعات بالینی خود دریافته اند که با کمک آوا درمانی می شود تنش های فکری را از ذهن مبتلایان به اسکیزوفرنی زدود و به تدریج آن ها را به آرامشی رساند که بتوانند در زیر سایه ی آن به اجتماع برگشته و زندگی عادی خود را از سر بگیرند.

به عنوان نمونه ، بر اساس مکتوبات طب سنتی شرق، آوادرمانی به کمک ابزاری همچون کاسه تبتی نقش مهمی در دور کردن اضطراب و هذیان گویی از افرادی دارد که از اختلالات روحی و روانی مثل اسکیزوفرنی رنج می برند. این قبیل افراد می توانند در محیط های آرام و بدون تنش به کمک نواهای آرامش بخش و ریلکس کننده ی ابزاری مانند ساز باران ، کاسه تبتی ، ساز گانگ ، تینگشا و … کم کم به سطحی از آرامش رسیده و با دور کردن انرژی ها و افکار منفی از ذهن و روان خود توان جایگزین کردن اندیشه های مثبت و امیدبخش را داشته باشند.

ابزار آوادرمانی قابل استفاده برای بیمار اسکیزوفرنی

برای بهره مندی از خواص آوادرمانی در راستای بهبود اختلال اسکیزوفرنی می توان از لوازم آوادرمانی در فروشگاه آنلاین ناماسته همچون کالیمبا، کاسه تبتی، ساز باران، ساز گانگ، تینگشا، هپی درام، زنگوله تبتی و … استفاده کرد. هر کدام از این ابزار به نوعی می تواند با ایجاد تک نت های آرامش بخش، در دور کردن امواج منفی و تاثیرگذار بر هاله های افراد نقش داشته باشند. افراد مبتلا به اختلالات روحی و جسمی و خانواده ها و اطرافیان آن ها همیشه می توانند در کنار به کار گیری روند درمانی بیمار به ویژه بیماران مبتلا به اسکیزوفرنی، توسط پزشک از دیگر روش های درمانی مثل هنر درمانی، آوادرمانی ، موسیقی درمانی و … برای سرعت بخشی بهتر در روند بهبود خود گام های مثبتی بردارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *