مقالات

آوادرمانی و کاهش روحیه ی منفی

آوا درمانی

امروزه یکی از پرکاربردترین واژگانی که غالبا در طول روز با آن مواجه می شویم ، “روحیه ی منفی” در بین افرادی است که مدام با آن ها سر و کار داریم. این مساله از دیگاه روانشناسان ریشه در عوامل گوناگونی دارد. زمانی که افراد احساس می کنند که روحیه ی منفی در آن ها جریان یافته است در خود حالات اضطراب آلود ، خشم گاها بی دلیل ، بی حوصلگی ، بهانه جویی ، عزلت نشینی ، ناکارآمدی ، راندمان پایین در کار ، طرد شدن از سوی دیگران و … را درک می کنند. بسته به این که فرد چه میزان شناخت از خود و اهدافش و خواسته هایش در زندگی داشته باشد می تواند به درمان این حالت و رفع عوامل به وجود آورنده ی روحیه ی منفی خود کمک کند.

عوامل ایجاد روحیه ی منفی

در ایجاد روحیه ی منفی در افراد عوامل درونی و بیرونی دخالت دارند. عوامل درونی در افراد می تواند شامل غم و اندوه ، عوامل ژنتیکی ، بیماری و … باشند. عوامل بیرونی به وجود آورنده ی روحیه ی منفی شامل ذرات سم موجود در آلودگی هوا ، امواج موجود در فضای اطراف ، افکار منفی ساطع شده از دیگران و … می باشند. بنابراین مهم این است که در ابتدا فرد بتواند ریشه ی بروز روحیه ی منفی را در خود تشخیص بدهد تا بتواند برای رفع آن قدم مثبتی برداشته و در شادی و آرامش خود بکوشد.

روش های برطرف کردن روحیه ی منفی

برای رفع روحیه ی منفی در خود ، روش های گوناگونی وجود دارد. مطالعه ی هدفمند یکی از روش های مثبت و کارآمد برای برطرف کردن روحیه ی منفی می باشد. همچنین گوش دادن به آیات قرآن، گوش دادن به موسیقی های مثبت و آرامش بخش، ورزش، پرهیز از افراد با انرژی های منفی و افکار مسموم، شنا،طبیعت گردی، هم صحبتی با افراد شاد با انگیزه های مثبت و پرانرژی و … نمونه هایی از روش های رفع روحیه ی منفی در افراد به شمار می آید. در واقع مهمترین راهکار برای زدودن روحیه ی منفی، تلاش فرد برای شناخت خود و اهداف و آرزوهای خود می باشد.

ابزار آوادرمانی

آشنایی با آوادرمانی و ابزار آن

شاید تا به حال با واژه ی آوا درمانی برخورد کرده باشید. آوادرمانی یکی از روش های سنتی شرقی در درمان بیماری ها و اختلالات روحی و جسمی است که ریشه ای صدها و هزاران ساله دارد. آوا درمانی از گذشته های دور در طب سنتی مشرق زمین گسترش یافته و به مرور در میان مردم در عصرهای مختلف رواج پیدا کرده است. امروزه نکات علمی بسیار زیادی در مورد آوادرمانی کشف شده است. دانشمندان بسیاری روی تاثیرات آوادرمانی بر سیستم عصبی بدن و گیرنده های مغز تحقیقات مفصل انجام داده و به نتایج جالبی در این حوزه رسیده اند. آوادرمانی ریشه در تبت ، هند ، چین ، ژاپن و … داشته و از ابزار و وسایل گوناگونی برخوردار است. کاسه تبتی ، تینگشا، ساز باران و … نمونه هایی از ابزار مخصوص برای آوا درمانی هستند . متخصصان آوادرمانی به کمک این ابزار و تحت شرایط خاص اقدام به آوادرمانی برای افراد می نمایند. آوادرمانی فوت و فن و تخصص دارد و برای بهره مندی از خواص و فواید آن باید حتما از یک فرد آگاه و متخصص این کار استفاده کرد. استفاده از ابزار آوادرمانی همچون ساز گانگ ، کاسه تبتی ، هپی درام و … به صِرف این که صدایی از آن شنیده شود نمی تواند به منزله ی آوادرمانی تلقی شود.

 

خواص آوادرمانی در رفع روحیه ی منفی

یکی از روش های قدیمی برای رفع آثار بد روحیه ی منفی از افراد بهره مندی از خواص آوا درمانی به کمک ابزار مخصوص آوادرمانی است. ابزاری همچون ساز گانگ یا کاسه تبتی که در ساخت آن ها از فلزات مخصوصی همچون طلا، مس ، روی و … بهره برده شده است به کمک یک مضراب در هر قسمت از ساز یک صدای خاص تولید می کنند. تولید این صدا مهارت و دانش خاص خود را می طلبد که بر عهده ی آوادرمانگر می باشد. اصوات تولید شده توسط این سازها به نحوی هستند که امواج خاصی از خود تولید کرده و روی نورون ها و گیرنده های سیستم عصبی مغز و دستگاه اعصاب مرکزی بدن تاثیر خود را می گذارند. افرادی که دارای روحیه ی منفی ، سطح پایین انرژی ، کم تحرکی و حالات اضطراب آلود هستند تحت تاثیر افزایش ترشح هورمون هایی همچون کورتیزول بوده و حالاتی نظیر استرس ، ناآرامی ، خشم های بی دلیل ، بهانه جویی و … را در خود تجربه می کنند. این دسته از افراد می توانند تغییرات شگرفی را به کمک گوش دادن به موسیقی و یا بهره گیری از آوا درمانی در خود ایجاد نمایند.

آوادرمانی و رفع روحیه منفی

آوادرمانی و کنترل هورمون ها

نتایج حاصله از پژوهش های علمی نشان می دهد که اصوات آرام موسیقی با تاثیر مستقیم روی گیرنده های عصبی این دسته از افراد سطح ترشح هورمون هایی مثل کورتیزول را کاهش داده و در عوض باعث ترشح هورمون های شادی آور و آرامش بخشی مثل اندروفین ، سروتونین و … در این افراد می شود. افزایش ترشح این قبیل هورمون ها آرامش و انرژی مثبت را به این دسته از افراد داده و باعث می شود که کمتر احساس استرس در درون خود کنند. از همین رو، اغلب پزشکان روانشناس به بیمارانی که از روحیه ی منفی رنج می برند توصیه می کنند که در کنار دارو درمانی و تغییر رویه ی زندگی و پرهیز از ارتباط با افراد دارای افکار مسموم ، از روش های موسیقی درمانی و آواتراپی نیز بهره گرفته تا استاندارد بهتری به زندگی خود داده و از موهبت های کائنات لذت و بهره ی بیشتری ببرند. این دسته از افراد می توانند برای آوا درمانی از وسایلی مثل کاسه تبتی ، ساز باران ، تینگشا، کالیمبا و … استفاده کرده و از خواص موجود در اصوات آن ها بهره ببرند.

آوادرمانی و کنترل هورمون ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *