مقالات

تاثیر آوادرمانی برکاهش بیخوابی

بی خوابی

یکی از مرض های مزمن که به ویژه در عصر حاضر بین آدم ها شایع شده است ، بی خوابی است. خیلی ها هستند که از بیخوابی رنج می برند و در تمام طول روز دربه در این مساله هستند که به نحوی بیخوابی های شبانه ی خود را برطرف نمایند.

چرا بیخواب می شویم؟

 از نظر پزشکی بیخوابی های شبانه ریشه در مسائل روز زندگی فرد دارد. استرس ، اضطراب ، درگیری های طول روز فرد با اطرافیان در محیط کار ، قرار گرفتن طولانی در معرض آلودگی هوا، مصرف نوشابه های کافئین دار، بهم خوردن ساعت بیولوژیک بدن به دلیل بیداری های طولانی مدت و … همگی از مهمترین عواملی هستند که در بیخوابی های افراد تاثیر می گذارند. از نظر پزشکی بیخوابی ها به دو شکل کوتاه مدت و مزمن در افراد رخ می دهند. بسته به این که هر کدام از این نوع بی خوابی ها بر اثر کدام عامل یا کدامین عوامل به وجود آمده و فرد را درگیر خود کرده است ، راهکارها و داروهای مختلفی را پزشک معالج برای فرد تجویز می نماید.

چرا بی خواب می شویم

روش های رفع بی خوابی

در صورتی که فرد احساس بی خوابی را برای مدتی تجربه نماید مطمئنا زندگی او و روال کار و روزمره ی او دچار اختلال های بسیار زیادی خواهد شد. از همین رو بهتر است سریعا برای درمان به پزشک مراجعه نماید. یکی از روش های درمانی بیخوابی استفاده از داروهای خواب آوری است که حاوی مواد هیپنوتیک است و به نوعی داروهای هیپنوتیک به شمار می آیند. از طرف دیگر تغییر روش زندگی می تواند در رفع بی خوابی نقش موثری داشته باشد. به عنوان نمونه مصرف مداوم بعضی از انواع داروها باعث بروز بیخوابی در افراد می شود..در صورتی که علت بیخوابی استرس ، اضطراب و یا افسردگی بر اثر عوامل مختلف باشد ، پزشک ابتدا به رفع علت به وجود آمده پرداخته و پس از رفع ریشه های بیخوابی فرد با کمک دارو سعی در درمان بیخوابی بیمار می نماید. امروز با پیشرفت علم و تکنولوژی در عرصه های پزشکی ، دانشمندان علوم بهداشت و روان به نتایج جالبی پیرامون آوادرمانی و تاثیرات آن بر روی سیستم عصبی و نورون ها و گیرنده های عصبی مغز رسیده اند.

آوادرمانی و ابزار آن

شاید تا به حال نام تینگشا ، کاسه تبتی ، ساز باران ، هپی درام ، زنگوله تبتی و … را به عنوان یک ساز نشنیده باشید. این ها لوازم آوادرمانی می باشند. به عنوان نمونه کاسه تبتی را اغلب به عنوان یک شی ء دکوری شاید دیده و شناخته باشند ولی هرگز ندانند که این کاسه و چوب کوچک داخل آن یک ساز مشرقی سنتی هستند و آن چوب هم مضراب آن می باشد. کاسه تبتی از انواع سازهایی است که اهالی تبت ، چین ، هند و … برای آوادرمانی از آن بهره می برند. آوادرمانی از روش های درمانی بسیار قدیمی و کهن به شمار می آید. بر اثر نتایج منتشر شده در مجلات علمی روز دنیا ، آوادرمانی با اثر گذاری روی سلول های مغز افراد به نوعی باعث ترشح هورمون های آرامش بخش در افراد شده و در رفع اضطراب و تنش های درونی افراد نقش به سزایی دارد.

 

اثرگذاری آوادرمانی بر بیخوابی

بیخوابی چه مزمن باشد و یا حاد از انواع بیماری های خاصی است که از لوازم آوادرمانی می توان برای برطرف کردن و درمان آن کمک گرفت. آنچه که مسلم است بی خوابی ریشه ای عصبی و درونی دارد و تا عوامل درونی آن در فرد مبتلا به بیخوابی برطرف نشود، مشکل بیخوابی او حل نخواهد شد.

آوا درمانی

آوادرمانی و تنظیم ترشح هورمون خواب

 از همین رو ، استفاده از روش آوادرمانی به کمک سازهایی مثل گانگ، کاسه تبتی، ساز باران و… می تواند روی گیرنده های عصبی فرد اثر گذاشته و با ترشح هورمون های خواب آور طبیعی بدن به بهبود خواب فرد کمک می کند. یکی از مهمترین این هورمون ها ملاتونین است که به صورت طبیعی در بدن ترشح می شود و باعث می شود بدن به طور طبیعی در ساعاتی از شبانه روز به خواب برود. آوا درمانی برای کسانی که از بیخوابی رنج می برند به نوعی کمک برای ترشح دوباره ی هورمون ملاتونین شمرده می شود.

 

آوادرمانی و کاهش اضطراب

همچنین افرادی که از آوادرمانی برای درمان استرس و افسردگی خود استفاده می کنند، کاهش سطح هورمون کورتیزول را تجربه خواهند کرد که در نتیجه ی آن بهبود اضطراب درونی در آن ها صورت گرفته و ثبات درونی بهتری برای خواب راحت را تجربه خواهند کرد. کاهش ترشح هورمون کورتیزول و همین طور افزایش ترشح هورمون هایی مثل اندروفین باعث می شود فرد نشاط و تحرک بهتری را در زندگی و در درون خود تجربه کرده و در نتیجه ی آن احساس شادی و آرامش بیشتری نماید. این احساس رضایت درونی در نهایت به ترشح منظم ملاتونین در بدن منجر شده و فرد پس از مدتی می تواند به کمک آوادرمانی، خواب راحت و منظمی را تجربه نماید. از همین رو اغلب پزشکان در کنار روش های دارودرمانی طب مدرن پزشکی، از روش هایی مثل آوادرمانی نیز استفاده کرده و نیز به بیماران خود توصیه به آن می نمایند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *