مقالات

تاثیرآوادرمانی بر کاهش دردهای زایمان

کاهش دردهای زایمان

دردی که مادر به هنگام زایمان طبیعی تجربه می کند یکی از شدیدترین دردهای تعریف شده در نژاد بشری می باشد. این درد به صورت متناوب کاهش و افزایش می یابد. درد زایمان بر اثر انقباضات عضلانی رحم و دهانه ی رحم و فشار ناشی از آن بر اعضای مجاور به وجود می آید. بسته به ژنتیک فرد این درد در افراد مختلف شدت و ضعف دارد. درد زایمان به دلیل باز شدن دهانه ی رحم و متناسب شدن آن برای عبور سر نوزاد می باشد. به طور طبیعی باید دهانه ی رحم به اندازه شش تا هشت سانت باز شود تا سر نوزاد به راحتی بتواند از آن عبور کند. برای همین در جریان این باز شدن و نازک شدن لایه ی رحمی دردهایی به صورت طبیعی بر مادر تحمیل می شود.

روش های کاهش دردهای زایمان

حوزه ی مامایی و زنان تا به امروز در پی یافتن راهکارهایی برای کاهش و قابل تحمل تر کردن دردهای زایمان در افراد بوده است و به طور تقریبی توانسته است به راه حل هایی نسبی نیز برای این مشکل دست پیدا کند. زایمان در آب یکی از راهکارهای علمی و طبیعی است که امروزه اغلب پزشکان زنان برای تولد راحت تر نوزاد و کاهش درد ناشی از زایمان توصیه می کنند. هیپنوتیزم، از دیگر روش های نوینی است که پزشکان برای کم کردن سطح استرس و اضطراب مادر توصیه کرده  اند. تمرینات کگل ، از دیگر روش های مدرن برای این منظور می باشد. تمرینات کگل، نرمش هایی برای نرم شدن و آمادگی استخوان های کف لگن هستند که مادر باردار تا قبل از روز زایمان با انجام آن ها به اکسیژن رسانی بهتر و همین طور آمادگی بهتر لگن و عضلات آن کمک کرده و می تواند زایمان راحت تری را به واسطه ی آن تجربه کند.

کاهش درد زایمان

آوادرمانی و بهبود دردهای زایمان

از دیگر روش های نوین برای کاهش قابل توجه دردهای ناشی از زایمان طبیعی ، آئودیوتراپی یا همان آوادرمانی است. امروزه تحقیقات و پژوهش های گسترده ای روی این مساله انجام می شود و پزشکان به نتایج جالب و قابل توجهی در این حوزه رسیده اند. گوش دادن به آوای آرامش بخش قرآن ، موسیقی های بی کلام آرامش بخش با تناژ پایین و … در کاهش سطح استرس و همین طور ترشح اندروفین در بدن مادری که آماده ی زایمان است تاثیر بسیار زیادی دارد.

آوا درمانی و کنترل ترشح هورمون ها

نتایج حاصله از پژوهش‌های صورت گرفته در این حوزه نشان می‌ دهد که آواها و اصواتی که ما می شنویم روی غده ی تالاموس مغز ما تاثیرات مستقیمی می گذارد. در واقع غده تالاموس را باید مهم ‌ترین عضو در مغز انسان به شمار آورد که محرک‌های صوتی را به کمک  سلول ها و نورون های سیستم‌های عصبی می گیرد و در کنار بخش های  حافظه و تخیل انسان به آن‌ ها پاسخ مناسب را می ‌دهد. در این بین، غده ی هیپوفیز هم  که فرمان پذیری  از غده ی تالاموس دارد، با پاسخ دادن به محرک‌ های صوتی که از گوش وارد مغز فرد می شود باعث بروز ترشحات  هورمونی در مغز شده که نتیجه ی مهم آن آزاد سازی اندروفین خواهد بود که نوعی ماده ی آرام‌ بخش محسوب می شود.اندروفین ترشح شده در مغز در کاهش درد و آرام شدن انسان نقش بسزایی دارد.

آوادرمانی و زایمان

 

تاثیر آوادرمانی بر سیستم عصبی مادر

 پزشکان گوش دادن به صداها و آواهای دلخواه و آرام کننده را روشی برای تسکین دردهای دوره ای زایمان و راحت تر شدن تولد نوزاد به شمار می آورند.این اصوات و آواهای با اثرگذاری بر روی سلول های سیستم اعصاب مرکزی مادر در هنگام تولد نوزاد، باعث می شوند که سطح هورمون کوتیزول که به نوعی هورمون اضطراب تعریف می شود کاهش یافته و به جای آن هورمون های ریلکس کننده و شادی آور سروتونین و اندروفین در مغز ترشح شده و باعث کاهش انقباضات رحمی شده و زایمان راحت تر و با درد کمتری تجربه شود.از همین رو، امروزه پزشکان به مادران باردار توصیه به گوش دادن به موسیقی های روح نواز، اصوات و آیات قرآن و همین طور موسیقی های سنتی به کمک لوازم آوادرمانی می نمایند که نقش چشمگیری در ایجاد یک تجربه ی شیرین برای بارداری و زایمان خواهند داشت.

 

لوازم آوا درمانی و خواص آن ها

برای استفاده و بهره مندی از آوادرمانی به عنوان یک روش علمی اثبات شده در سراسر دنیا ، ابزار و لوازم خاص سنتی وجود دارد که پیشینه ی آن ها به صدها و بلکه هزاران سال پیش برمی گردد. سازگانگ ، هپی درام، کالیمبا، ساز باران، زنگوله ی تبتی، تینگشا و …همگی از ابزار و لوازم تخصصی برای آوادرمانی محسوب شده و هر کدام به نوعی در آوادرمانی و به ویژه کاهش دردهای زایمان نقش موثری ایفا می کنند. بسته به این که فرد با کدام یک از این وسایل آوادرمانی ارتباط روحی بیشتری برقرار کرده باشد، از آن می توان در هنگام شروع دردهای زایمان استفاده کرده و به کمک اصوات خاصی که از آن ساطع می شود، در کم شدن درد زایمان اثر گذاشت.

کاسه تبتی

کاسه تبتی یکی از همین ابزار مورد استفاده در آوادرمانی است که از هفت فلز ترکیبی ساخته شده و صوت ناشی از آن در زدودن اضطراب و دلهره ی هنگام زایمان تاثیرات چشمگیری دارد. کاسه تبتی در واقع یک ساز شرقی محسوب می شود که نوای خاصی از هر قسمت از آن با ضربه ای که بر آن وارد می شود به گوش می رسد و خواص ویژه ی خود را بر ذهن فرد می گذارد. به جز کاسه تبتی، ساز گانگ نیز از دیگر سازهای مشرق زمین است که در آوادرمانی از آن کاربردهای گوناگون به عمل می آید.

کاسه تبتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *