مقالات

تفاوت کاسه تبتی دست ساز و صنعتی

کاسه تبتی دستساز

کاسه آوازه خوان که به کاسه تبتی هم معروف است، ابزاری است که در آوا درمانی و مدیتیشن کاربرد بسیاری دارد. صدای حاصل از کاسه تبتی باعث افزایش خلاقیت فردی، آرامش درون و از بین رفتن استرس می شود. به کاسه تبتی کاسه مرتعش نیز می گویند.

این ابزار خاص موسیقی اسرارآمیز و شگفت انگیزی از خود ساطع می کند. در آثار باستانی و کهن نیز از این ابزار استفاده های زیادی می شد. ابعاد این کاسه از ۵ سانتی متر تا ۴۰ سانتی متر متغیر است. البته در معابد و اماکن مذهبی خاور دور کاسه هایی با قطر ۱ متر نیز دیده می شود. کاسه تبتی در حال حاضر معمولاً از قلع یا مس ساخته می شود و اشکال حکاکی شده روی آن اصولا مانترا هستند. در این مقاله می خواهیم تفاوت این نوع کاسه تبتی دست ساز و صنعتی را به شما نشان دهیم. با ما همراه باشید.

کاسه تبتی اصل و نحوه استفاده از آن

کاسه تبتی اصل (جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله چگونه کاسه تبتی اصل را تشخیص دهیم را مطالعه نمایید) معمولاً در نپال و برخی از نقاط کشور هند ساخته می شود. کاسه های هندی رنگ طلایی دارند و از ۷ آلیاژ در آن استفاده شده است. کاسه های ساخته شده در تبت و نپال نقوش اسرارآمیز و مقدس مانترا دارند. که معمولاً اسرار آن را فاش نمی کنند. کاسه تبتی یک نوع کاسه خاص است که با آلیاژها و عناصر مختلفی مانند هفت عنصر طلا، مس، نقره، قلع، روی، آهن و سرب ساخته می شود. نحوه استفاده از این کاسه به این صورت است که باید آن را روی کف دست قرار دهید و پنج انگشت خود را به آن نزدیک کنید. زمانی که چوب یا استیک را روی کاسه می کشید، هرچه تمرکزتان بالاتر باشد صدای آن ماندگارتر است. صدای حاصل از این کاسه باعث پاکسازی چاکراها و همچنین محیط می شود.

کاسه تبتی

این چوب را به حالت مایل و در جهت عقربه های ساعت بر روی لبه های کاسه می چرخانند. شاید در ابتدا ضربه اول صدای ناخوشایندی داشته باشد، اما هرچه که بگذرد صدا زیباتر می شود و ارتعاش آن بالاتر می رود. همانطور که گفتیم این صداها برای پاکسازی چاکراهای بدن نیز استفاده می شود. بدن هر فرد از هفت چاکرا تشکیل شده است. روش های مختلفی برای پاکسازی چاکراهای بدن وجود دارد. یکی از این روش ها استفاده از ارتعاش و اصوات کاسه تبتی است. در روش ساخت این کاسه به وسیله چکش نت های ایجاد شده که هر کدام برای پاکسازی یکی از چاکراها، به وجود آمده است. صدای کاسه تبتی باعث می‌شود انرژی های محبوس شده در بدن آزاد گشته و باعث تعادل بدن می شود. برخی افراد سودجو کاسه های تبتی صنعتی را به جای کاسه های دست ساز تبتی با سودهای کلان به فروش می رسانند. به منظور جلوگیری از سوء استفاده سودجویان تفاوت های این دو را به شما خواهیم گفت.

انواع مختلف کاسه تبتی

در ابتدا باید بگوییم که یکی از نکاتی که در خرید کاسه تبتی باید به آن توجه کنید، این است که کاسه هایی با قطر بیشتر برای انجام مراقبه مناسب ترند. یعنی ارتعاشی که از این کاسه ها ایجاد می شود، مناسب با عمل مراقبه است. کاسه هایی با قطر کوچکتر و کمتر، برای ایجاد ارتعاش درمانی به کار می رود که باعث آزاد سازی انرژی کهنه در سلول های بدن می شود. کاسه های تبتی نیمه‌ صنعتی روشی مانند ریخته گری که در آن با قالب های خاصی کاسه را درست کرده و بعد به صورت دستی روی آن حکاکی می کنند.

روش صنعتی متاسفانه خیلی شبیه به روش نیمه صنعتی می باشد با این تفاوت که این روش تنها در هند و چین انجام می شود و هیچ یک از مراحل آن به صورت دستی انجام نمی شود. این روش به این دلیل به وجود آمده که از هزینه کارگران و همچنین مزد دست هنرمندان کاسته شود. برای تشخیص کاسه تبتی دست ساز و صنعتی اولین چیزی که به آن باید توجه کرد کیفیت ساخت آن است. با کمی دقت می توانید این کیفیت را تشخیص دهید. مثلاً به شکل کلی کاسه دقت کنید و علامتهای درون و بیرون آن را به خوبی بررسی کنید. شما حتی از ضخامت خطوط و یکدست بودن آنها می توانید به کیفیت کاسه پی ببرید. کاسه های اصلی در قسمت زیرین، مقدار زیادی از فلزات را دارند یعنی ضخامت قسمت پایین کاسه خیلی بیشتر از ضخامت بالای آن است.

کاسه تبتی

نکات مهم در خصوص پاکسازی این کاسه ها

نکته مهم دیگری که باید برای تشخیص اصل و فرع بودن کاسه به آن دقت کنید، فرکانس ایجاد شده از کاسه می باشد. یعنی ارتعاشی که از کاسه ساطع می شود را به خوبی بررسی کنید. زمانی که شما چوب یا استیک را روی کاسه میکشید، باید صدای لرزش دار و ماندگار در محیط ایجاد شود. اگر این لرزش به زودی و با سرعت از بین رفت بدانید که کاسه ای که امتحان کرده اید از کیفیت پایین برخوردار است. همچنین اگر چوبی استیک را روی کاسه کشیدید و کاسه حالت گزگز کردن داشت دلیل بر بی کیفیتی آن است. یک نکته قابل اهمیت این است که حتماً برای خرید کاسه های تبتی به صورت حضوری مراجعه کنید و از خرید اینترنتی آن به شدت بپرهیزید. اگر برای خرید حضوری معذوریت دارید حتما از فروشگاه هایی خرید کنید که تضمین مرجوعی و یا تعویض داشته باشند و دارای نماد الکترونیک باشند.

از دیگر کاربردهای کاسه آوازه خوان، استفاده فنگ شویی و یوگا می باشد. برای استفاده از آن می توانید در مکان خلوتی بنشینید و با تمرکز و در کمال آرامش کاسه را به صدا در بیاورید. تنها کافیست که روی صداهای اسرارآمیز آن تمرکز کنید. در هنگام یوگا و مراقبه باید حتماً جامه تمیز بپوشید و محیط را از سر و صدا پاک کنید. تنفس عمیق شکمی و زیر انداز نرم، باعث می شود که احساس راحتی بیشتری داشته باشید. اگر شخص دیگری کاسه را بنوازد بهتر است. در انتها  با چند ضربه به کاسه، صدای او را تا قطع شدن ارتعاش آن ادامه دهید. حالا که انرژی را در تمام چاکراهای بدنتان به رقص در آورده اید می توانید از آرامش و حال خوب تان لذت ببرید. امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. برای اطلاعات بیشتر می توانید به سایت ناماسته مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *